J. Počiatek chce, aby aj autobusy boli centrálne objednávané ako vlaky

03.07.2014 Bratislava

Bratislava 3. júla (TASR) – Počet vypravovaných vlakov a cestovné v nich určuje dnes štát cez ministerstvo dopravy, kým o množstve prímestských autobusov a cenách lístkov v nich rozhodujú samosprávne kraje a diaľkové autobusy majú pod palcom sami dopravcovia. Taká je súčasná situácia na poli verejnej autobusovej a železničnej dopravy.

Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) by ju však rád zmenil. "Našou dlhodobou snahou je nájsť také riešenie, spolu s predstaviteľmi samospráv aj jednotlivých dopravcov, aby železničné a autobusové výkony vo verejnom záujme boli objednávané jednou centrálnou dopravnou autoritou," vyhlásil Počiatek dnes v Národnej rade (NR) SR v rámci pravidelnej štvrtkovej Hodiny otázok.

Až po nastavení takéhoto systému bude totiž môcť štát podľa jeho slov výraznejšie pomôcť cestujúcim v autobusoch. Počiatek takto zareagoval na otázku opozičného poslanca za KDH Pavla Zajaca. Toho zaujímalo, ako chce štát nediskriminovať študentov a dôchodcov v hladových dolinách, ktorí musia cestovať autobusmi, lebo im vláda zrušila vlaky. Prípadne tam, kde žiadne koľaje ani vlaky nie sú.

Štát chce totiž od 17. novembra zaviesť cestovanie zadarmo vo vlakoch pre študentov a dôchodcov. Ide o jedno z opatrení kabinetu Roberta Fica (Smer-SD), ktoré predstavil v sobotu 28. júna. Zároveň sa majú od 1. januára 2015 zvýšiť zľavy vo vlakoch pre pracujúcich na 50 %.

Počiatek pripomenul, že od 1. januára 2005 si výšku cien vo verejnej autobusovej doprave určujú samosprávne kraje, nie centrálna autorita. "V ich kompetencii je rozhodnúť o cene cestovného študentov, dôchodcov či iných sociálne slabších skupín cestujúcich. Vláda na tieto rozhodnutia nemá priamy dosah," upozornil. Privatizácia podnikov autobusovej dopravy bola podľa neho projektom pravicových vlád v rokoch 1998 až 2006.

Pri súčasnom rozdelení kompetencií v obidvoch druhoch dopráv sa okrem toho podľa ministra už dlhodobo ukazuje problém so súbehom autobusov a vlakov. To znamená, že často ide takmer v tom istom čase poloprázdny autobus aj vlak a vzájomne si konkurujú. "Namiesto toho, aby sa navzájom dopĺňali a poskytovali tak ľuďom vyšší komfort z cestovania," opísal.

Zajac ministrovi oponoval s tým, že ak má táto spoločnosť na to, aby dôchodcovia a študenti jazdili zadarmo, nech sa tak stane. Ale štátny železničný dopravca je stratový, pripomenul. "Bol by som nerád, aby tento rozdiel potom museli doplatiť ostatní cestujúci vyšším cestovným, alebo aby vláda spoločnými peniazmi ešte viac dotovala železnice," zdôraznil opozičný poslanec.
 

Vyberte región

mark